túrabeszámoló

Őszi Pilis, te csodás

Kedves évszakom az ősz; kedvezőbb hőmérséklettel rukkol elő az időjárás, így aztán egyszerűbb túrázni is. Sőt, megjelennek olyan páraképződmények, mint köd, harmat, olykor már dér is, de alapvetően még nincs igazán hűvös se és végre felhőtlenül élvezhetem a napsütést.
Fák is át- és/vagy levetkőznek és kora ősszel még vérvörös, narancs- és citromsárga különböző árnyalataiban pompáznak, hogy aztán teljesen ledobják leveleiket (vagy lázadó örökzöldként tüntetőleg megtartsák azokat).

Idén jobbára mással jártam a vidéket, mint egyedül, sőt egyre többször hagyatkoztam másokra a szervezés terén is. Ilyen volt a mostani is, amit megosztok veletek.

Tegnap például az őszbe forduló, deresedő Pilisben jártunk, ráadásul (számomra) kevésbé ismert helyeken is.

Túrabeszámoló

Szöveges leírás

Utunkat a Két-bükkfa-nyeregnél (autóval és busszal is megközelíthető) kezdtük és a zöld kereszten másztunk bele a minket meleg öleléssel váró őszbe és persze felfelé. Dobogókő előtt kitértünk a (Tirts) Rezső-kilátóhoz (ami egyébként remek alternatíva a Dobogó-kőihez képest, kisebb az insta-posztért felautózó tömeg, ráadásul a kilátás nagyjából megegyezik).

Rezső-kilátó

A Báró Eötvös Loránd Menedékház után a pirosra váltva szépen dél és Pilisszentkereszt felé vettük az irányt és ahogy Treebeard (Szilszakáll) mondaná, dél felé sétálni mindig lejtőként érződik. Esetünkben is így volt, hiszen kivételesen valóban lefelé haladt az ösvény.

Pilisszentkereszt felé a piroson

A falut átszelve a zöld nyomán haladtunk tovább Klastromkertnek tartva, balunkon fent állt őrt Pilis-tető és kilátója, Boldog Özséb. Kávénkat Klastrumkútnál kortyoltuk a langy napsütésben, némileg korhadt padokon ülve, asztalon könyökölve az almafa még itt-ott lengedező lombja alatt.
Itt jártunk nagyjából a túra felénél.

Legközelebb a piros keresztre nyargaltunk át, hogy Vaskapu-völgy csodás sziklás, őszben “rozsdásodó” miliőjébe cseppenjünk.

Vaskapu-völgy

A következő adandó alkalommal a zöld keresztre, majd háromszögre csatlakoztunk, következő célunk a Pilis nyugati szélén kapaszkodva Kémény-szikla fehérlő mészkőszirtje volt, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a szemlélődőnek délnyugat felé. Tiszta időben a távolban a Budai-hegység és a Gerecse mutatkozik.
Itt főztem még egy kávét magunknak, hiszen anélkül egy túra sem az igazi.

Kémény-sziklán

Visszatérve északnak a zöld keresztre a kíváncsiak egy gyors kitérőt téve újabb kilátópontot találhatnak.

Itt a zöld kereszt és a sárga egyesül, ezen haladtunk a Kapisztrán-kunyhóhoz. Egy mélyedésbe épült takaros kunyhó, tűzrakóhellyel, rönkökkel, ácsolt tetővel és kőből rakott falakkal. Az erdő itt újra bükkre és végig festményszerű aranybarnára váltott a Pilis-nyergen.

Pilis-nyereg

Fekete-kőhöz és Peták-pihenőhöz már a zöld háromszöget követtük. Utóbbi szikláiról lélegzetelállító panoráma nyílik a pilisszentléleki medencére.

Fekete-kő

Peták-pihenői kilátás

Innen addig tapostuk a zöld háromszöget, amíg visszacsatlakozott a zöld keresztbe és leereszkedhettünk a kiindulópontra.

Letöltés → térkép, GPS-track, itiner

→ táv: 18.29 km
→ szintemelkedés: 749 m
→ lejtés: 753 m
Az útvonal megtekinthető, .gpx fájlként letölthető a turistautakról (link).

térkép

szintprofil

Két-bükkfa-nyereg (zöld kereszt) → Rezső-kilátó → Dobogó-kő / Báró Eötvös Lóránd Menedékház (piros) → Pilisszentkereszt (zöld) → Klastromkert → Klastromkút → Vaspau-völgy (piros kereszt) → Simon halála (zöld kereszt, zöld háromszög) → Kémény-szikla (zöld háromszög, zöld kereszt, sárga) → Kapisztrán-kunyhó → Pilis nyereg (zöld háromszög) → Fekete-kő → Peták-pihenő (zöld háromszög, zöld kereszt) → Két-bükkfa-nyereg